fredag 6 januari 2012

en underbar gryta som e helt beroendeframkallad.....

 Hej alla härliga....det kommer inte att tillhöra vanligheten att jag lägger in något matrecept på min blogg,,,men när jag hittar något som e sååååå gott kommer jag att delge er detta. Detta recept e från tidningen LANTLIV  NR 2010....... Ha i dag försökt att fota lite men.....svårt när hela huset e upp och nervänt.....ska göra ett nytt försök i morgon....här kommer receptet:
 1 gul lök finhackade
6 vitlökar  finhackade
olja till stekning.
1,4 kg högrev
1 tsk oregano
1 tsk chilipeppar
1msk spiskummin
1 röd spansk chilipeppar urkärnad och finhackad
2 jalapenos
1 msk chipotlepasta
1 msk tomatpuré
5 dl öl
3 dl vatten-1 msk flytande kalvfond
1 msk maizena
salt
 

*Stek löken i olja. Lägg åt sidan
*skär köttet i grova tärningar och stek på hög värme så de få färg,  tillsammans med oregano,chilipeppar, spiskummin
*Blanda lök med kött, hackad chili,chipotlepasta,tomatpurè i en gryta.
*Häll på öl och vatten så det täcker köttet. Låt sjuda ca 2 timmar. Späd med mer vatten och buljong om det skulle börja bli torrt. Red ev med maizena i slutet.
*Smaka av med mer kryddor, salt chipotle om det behövs.
Detta serveras med:
TOMATSALSA!
4 tomater finhackade
2 salladslökar finstrimlade
1 msk limesaft
2 tsk socker
1 kruka koriande (Jag har uteslutit koriander för jag gillar ej smaken)
salt och svartpeppar.
ÖVRIGA TILLBEHÖR!
gräddfil
grovriven ost
sallad
limeklyftor
tortillabröd  som jag grädda lite hårda i ugnen.

Detta e en fantastisk god gryta...kan verkligen rekommendera denna.
Nu ska jag gå och nana kudde ha det gott tills vi syns igen kram från Maja

3 kommentarer:

  1. Tack tack, kuligt att du hittade min blogg.

    AC

    SvaraRadera
  2. Låter supergott:)
    Tack för tipset, idag fortsätter jag städa ut Julen....

    Kramis M

    SvaraRadera
  3. Nam! Det så utrolig godt ut!

    Koselig blogg du har ;-) Hit kommer jeg gjerne tilbake.

    Ha en finfin lørdag!

    SvaraRadera